MOra vuolee

Puheenjohtaja Mika Orasen blogi
9.9.2015 10.46

Maan hallitus otti poikkeusolojen keinot käyttöön syvässä rauhan tilassa

Suomen hallitus on päättänyt jyrätä virkaehtosopimuksilla sovittuja sopimusasioita pakottavalla lainsäädännöllä sopimusten päättyessä vuoden 2017 alkupuolella.

Ammattisotilaat ymmärtävät, että isänmaata uhkaavien poikkeusolojen vallitessa valtiovalta puuttuu virkamiesten asemaan ja oikeuksiin niitä rajoittavasti. Mutta sitä ammattisotilaat eivät ymmärrä, että valtiovalta ottaa poikkeusolojen raskaan arsenaalin käyttöön syvässä rauhan tilassa. Toimenpide on aivan poikkeuksellinen eikä vähäisessäkään määrin hyväksyttävä. Päinvastoin, se on täysin tuomittava.

Hallitus iskee erityisesti julkiseen sektoriin, joita puolustusvoimissa palvelevat Aliupseeriliiton jäsenetkin edustavat. Ja vielä aivan erityisesti hallituksen leikkaukset koskevat puolustusvoimien niitä virkamiehiä, jotka henkilöstöpulasta johtuen joutuvat tekemään säännöllisesti ylitöitä tai tekevät vuorotöitä myös viikonloppuisin. Aliupseeriliitossa on satoja jäseniä, jotka ovat edellä mainitussa asemassa eli ottavat vastaan valtiovallan kaikkein kovimmat iskut täysimääräisenä. Tällainen jyrkkä epätasa-arvo eri palkansaajien välillä ei ole kerta kaikkiaan hyväksyttävissä missään tilanteessa eikä millään perustein.

Ensimmäisen sairauspäivän muuttaminen palkattomaksi, pitkään palvelleiden vuosilomien radikaali lyhentäminen, ylityökorvauksien ja sunnuntailisien leikkaukset ja loppiaisen ja helatorstain muuttaminen palkattomiksi vapaapäiviksi pakkolailla ovat sopimuksilla sovittuja asioita. Niihin on sidottu miljoonia ja miljoonia liittojen sopimusvarallisuutta. Käytännössä valtiovalta on nyt ryöstämässä noita rahoja palkansaajilta pakkolakeja säätämällä. Toimenpide on ennenkuulumaton ja suomalaisen sopimusyhteiskunnan kivijalkaa ja uskottavuutta rapauttava. Tehdyt ratkaisut ovat jopa perustuslain näkökulmasta kyseenalaisia. Maan hallitukselta ovat pöytätavat unohtuneet.

Palkansaajakeskusjärjestöt, pääsopijajärjestöt ja eri ammattiliitot pohtivat vastatoimenpiteitä hallituksen irtiottoon sopimusyhteiskunnan toimintamalleista. Aliupseeriliitto on tässä työssä tiiviisti mukana. Meillä ammattisotilailla on se etu, että meillä on kokemusta valmiuden kohottamisesta. Nyt näitä taitoja saatetaan tarvita myös työmarkkinoiden ”taistelukentällä.”

Palaa otsikoihin | 21 Kommenttia | Kommentoi