Ajankohtaista Aliupseeriliitossa

Jos haluat liittyä Aliupseeriliiton uutislistalle, lähetä meille yhteystietosi.

Liity postituslistalle

30.5.2018 12.08

Virastoeräneuvotteluissa neuvottelutulos

Virastoeräneuvotteluissa saavutettiin neuvottelutulos. Neuvotteluprosessi oli haastava. Työnantajalla oli tavoitteena muutto-VES:n kehittäminen ja palkkataulukoihin kohdentaminen. Saimme läpi joitain omia tavoitteita, paljon jäi myös tehtävää tulevaisuuteen.

Positiivista on se että AU8:n avaamisen suhteen on nyt yhteinen tahtotila syksyllä jatkuviin neuvotteluihin. Työnantaja ei suostunut siirtämään keskustasolla YLVES:n neuvoteltuja muutoksia koskien työaikasopimusta sellaisenaan omaan työaikasopimukseemme. Nämä muutokset menevät työryhmään puolustusministeriöön. Joudumme siis odottamaan työryhmän ratkaisua, ennen kuin tiedämme koskevatko muutokset puolustusvoimien virkamiehiä. Asia on valitettava, koska heijastus olisi voitu hyvin tehdä jo nyt. Näin on toimittu muissa virastoissa.

Muutto- ja siirtokorvausten sopimusta kehitetään perheestään erillä asuvien osalta.

Varallisuutta kohdennetaan palkkataulukkoon progressiivisesti siten, että kohdennus tukee koulutuksen ja kannustavuuden huomioimista. Tavoitteena on tukea halukkuutta siirtyä vaativimpiin tehtäviin nykyistä enemmän. Toteutetut kohdennukset ovat Valtiovarainministeriön antaman neuvottelumääräyksen mukaisia.

Virastoerästä kohdennettiin 4 % AU 4B-tasolla kokeneille, vaativissa kouluttajatehtävissä toimiville. Aliupseeriliitto ja pääesikunta laativat yhdessä kohdennuksen saamisen kriteerit.

Lisäksi kohdennetaan varallisuutta muutamien tehtävien lisäpalkkioihin. Näitä tehtäviä ovat esimerkiksi ilmavoimien tilannevalvojat, siviilimekaanikot jotka toimivat matkamekaanikon tehtävässä sekä ANSA-tehtävässä toimivat aliupseerit.

Pöytäkirjalla on sovittu myös palkkausjärjestelmän kehittämisestä edelleen. Keskustason arviointi ja kehittämisryhmä valmistelee vuoden 2019 virastoerän kohdentamista varten mallin, millä voidaan avata vaativuusluokka AU8 1.4.2019.

Tiedustelulennokkijärjestelmän tehtävien lisällisyydestä jatketaan edelleen selvitystöitä.

Helikopteripintapelastajatehtävastä maksettavan korvauksen  osalta neuvotteluja jatketaan vuonna 2019.

Mikäli neuvottelutulos hyväksytään sopimukseksi, sen palkkavaikutukset astuvat voimaan 1.6.2018. Maksut hoidetaan takautuvasti. Aliupseeriliiton hallitus käsittelee neuvottelutuloksen 5.6 kokouksessaan. Lisäksi myös Valtiovarainministeriön on hyväksyttävä neuvottelutulos.

7.6 ilmestyvässä Ammattisotilas-lehdessä on laajempi artikkeli aiheesta. Sopimuksen tultua hyväksytyksi julkaisemme sopimuksen verkkosivuillamme.