Ajankohtaista Aliupseeriliitossa

Jos haluat liittyä Aliupseeriliiton uutislistalle, lähetä meille yhteystietosi.

Liity postituslistalle

6.12.2017 12.41

Ylipäällikön päiväkäsky 6.12.2017

Helsingissä 6. päivänä joulukuuta 2017

YLIPÄÄLLIKÖN PÄIVÄKÄSKY

N:o 2

Saamme mitä ylpeimpinä juhlia tänään sata vuotta täyttävää itsenäistä Suomea. Suomen tarinaan sisältyy niin arkista aherrusta, suuria menestyksen hetkiä kuin ankarimpia koettelemusten kausiakin.

Sodissa koko yhteiskuntamme, niin rintamalla palvelleet, heidän toimiaan tukeneet kuin kotirintamakin, ponnisti yhdessä voimansa äärimmilleen taistellessaan vapaan Suomen puolesta. Osoitimme, että henki on miekkaa vahvempi.

Raskaiden sotavuosien jälkeen tykit vaihtuivat auroiksi veteraanisukupolven jälleenrakentaessa yhteiskuntaamme sisulla ja sydämellä.  Heidän uhrauksiensa ansiosta kansakuntamme kykeni säilyttämään itsenäisyytemme ja mahdollisuuden keskittyä hyvinvointimme edistämiseen normaalioloissa. Me sodanjälkeiset ikäpolvet tunnemme veteraanisukupolvea kohtaan suurta kiitollisuutta ja arvostusta.

Sotien myrskyistä on kulunut jo lähes ihmiselämän verran aikaa. Emme kuitenkaan koskaan saa unohtaa näitä kansamme kohtalonhetkiä. Ne muistuttavat meitä siitä, kuinka kalliilla hinnalla isänmaamme itsenäisyys on lunastettu.

Itsenäisyys on paitsi lahja, niin myös tehtävä. Pitämällä Suomi ja suomalaiset hyvinvoivina ja maamme turvallisena elää, varmistamme kyvyn tehdä valintoja omista lähtökohdistamme jatkossakin. Näin osoitamme myös kunnioituksemme aikaisempien sukupolvien työtä ja uhrauksia kohtaan.

Voimme katsoa isänmaamme huomiseen luottavaisin mielin. Saamme elää tänään maailman turvallisimmassa maassa, jossa ihmisten hyvinvointi ja yhdenvertaisuus ovat korkealla tasolla. Halumme puolustaa maatamme on niin ikään vahva. Perustan maanpuolustustahdollemme luo yleinen asevelvollisuus, joka on puolustuksemme kulmakivi.

Suomi on paras maa suomalaisille ja puolustamisen arvoinen tänään ja huomenna. Kohottakaamme kolminkertainen eläköön-huuto satavuotiaalle Suomelle – Eläköön! Eläköön! Eläköön!

Puolustusvoimien ylipäällikkö
Tasavallan presidentti