LAPIN ALIUPSEERIT RY:N STANDAARI

standaari001Selitys

Mustassa kentässä ympyrän muotoinen kuvio, jonka oikean puoliskon muodostaa tyylitelty ohrantähkä ja vasemman puoliskon telaketjun/telamaton jälki, molemmat kultaa.

Keskiosassa kultainen ympyrä, jonka keskiosassa pystyssä halkaisijan mittainen karhunkeihään kärkikappale kärki ylöspäin.

Karhunkeihäs

Karhunkeihäs oli tärkeä taisteluväline jo 11.3.1555 käydyssä Joutselän taistelussa, jolloin Juho Maununpojan n. 550 miestä voitti n. 10 000 miehen vahvuisen vihollisarmeijan.

Ohrantähkä

Ohrantähkä symbolisoi talonpoikia ja torppareita, joista suomalaisten taistelujoukot pääasiallisesti muodostuivat. Myös palkka maksettiin sotilaille viljana. Pohjois-Suomen tärkein viljakasvi on ohra.

Telamaton jälki

Telamaton jälki voidaan mieltää myös esim. tutkan asteikoksi, mutta kaiken kaikkiaan se symbolisoi sitä arvokasta tietotaitoa ja monipuolista osaamista, mitä värvätyt (nyk. aliupseerit) Suomen puolustusvoimissa edustavat.

Kultainen ympyrä

Keskellä oleva kultainen ympyrä voidaan halutessa nähdä yöttömän yön aurinkona ja standaarin musta kenttä symbolisoikoon arktista aluetta, kaamoksen aikaa.

Sodankylässä 25.1.1991
Lasse Talosela