Ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus

Vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen tarkoituksena on korvata

OP_logo_4v_vasen_harmaavakuutetun välttämättömät ja kohtuulliset asianajo- ja oikeudenkäyntikulut. Vastuuvakuutus antaa turvan sen vahingonkorvausvelvollisuuden varalta, jonka alaiseksi vakuutettu voi voimassa olevan oikeuden mukaan joutua toimeen tai virkaan kuuluvassa toiminnassa toiselle aiheutetusta henkilö- tai esinevahingosta. Oikeusturvavakuutuksesta korvataan vakuutetun ammattiin liittyvästä riita- tai rikosasiasta aiheutuvat kohtuulliset ja välttämättömät asianajo- ja oikeudenkäyntikustannukset.

1.1.2018 alkaen vakuutus on voimassa myös sellaisessa asiassa, joka voidaan saattaa vakuutusoikeuden käsiteltäväksi ja joka koskee  työtapaturma- ja ammattitautilain perusteella korvattavaa kuntoutusta tai työtapaturma- ja ammattitautivahinkoa.

Vakuutettuja ovat Aliupseeriliiton varsinaiset jäsenet toimiessaan sotilaina tai vastaavassa työssä tai viran- tai toimenhaltijoina asioissa, jotka koskevat omaa työ- tai virkasuhdetta. Vakuutuskauden aikana liittoon liittyneet jäsenet ovat vakuutettuja jäsenyyden alkamisesta lähtien.

Ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus on voimassa Pohjoismaissa. Vakuutus on kuitenkin voimassa myös Pohjoismaiden ulkopuolella, mikäli ne seikat, joihin vakuutustapahtuma perustuu, ovat syntyneet kansainvälisissä tehtävissä, jotka liittyvät vakuutetun viranhoitoon kuuluviin tehtäviin, kriisinhallintatehtäviin tai kansainvälisen avunantamiseen kuuluviin tehtäviin. Edellytyksenä on lisäksi, että asia käsitellään Suomessa Suomen lakien mukaisesti.

Vastuuvakuutus

Vakuutuskorvaus on henkilö-ja esinevahingoissa 100 000 euroa vahinkotapahtumaa kohti. Omavastuuosuus on 100 euroa.

Oikeusturvavakuutus

Vakuutuskorvaus on enintään 17 000 euroa vahinkotapahtumaa kohti. Vakuutusmäärä on kuitenkin enintään riidanalaisen etuuden kaksikertainen määrä. Omavastuuosuus on 15 % korvattavista kustannuksista, kuitenkin vähintään 170 euroa. Jäsen maksaa itse omavastuuosuuden.

Aliupseeriliiton hallituksen päätöksellä liitto voi maksaa omavastuuosuuden. Jos jäsen haluaa anoa maksamaansa omavastuuosuutta Aliupseeriliitolta, hän tekee kirjallisen, perustellun anomuksen asiasta Aliupseeriliiton hallitukselle.

Muistathan!

Sopimusjuristit palvelevat kaikissa niissä tilanteissa, jolloin liiton ammatillinen oikeusturva- ja vastuuvakuutus on voimassa.

>> Tietoa Aliupseeriliiton sopimusjuristien palveluista

Lisätietoa vakuutusturvasta Aliupseeriliiton toimistolta.