Jyrki Surkka

Olen 50-vuotias aliupseeri. JyrkiSurkka_kuva_PetriAsikainenToimin tällä hetkellä aliupseeriliiton päätoimisen pääluottamusmiehen tehtävässä. Olen aloittanut tehtävässä hieman vajaa kolme vuotta sitten.

Tunnen hyvin kaikki sidosryhmät, mitä puheenjohtajan tehtävässä tulee tuntea. Olen myös solminut hyviä henkilökohtaisia kontakteja toimiessani pääluottamusmiehenä.  Tehtävässäni olen vastannut jatkuvan neuvottelun periaatteen toteuttamisesta, tunnen siis neuvottelujärjestelmän ja yhteistyötahot.

Uskon kykeneväni aloittamaan tehokkaan työskentelyn puheenjohtajan vaativassa tehtävässä varsin nopeasti. On selkeästi vahvuus, että minun ei tarvitse opetella ”pelikenttää” vaan olen jo yksi pelaajista. Haluan kehittää Aliupseeriliittoa uskottavana ja luotettavana toimijana puolustushallinnon henkilöstöjärjestöjen piirissä. Pidän myös tärkeänä toimintamuotona jäsenten lähellä olemista ja sinne jalkautumista. Edunvalvonnan painopisteen tulee olla arkisissa aliupseerin työtä koskevissa toimissa, sopimusten kehittämistä ja valvontaa unohtamatta. Työnantajan kanssa on toimittava luottamuksellisten ja mutkattomien suhteiden viitoittamalla tiellä.

Kokemukseni edunvalvontatehtävissä
Aliupseeriliiton edunvalvonnassa olen ollut aktiivisesti mukana vuodesta 2010 lukien. Olen toiminut seuraavissa paikallis- tai liittotason edunvalvontatehtävissä:

• Päätoiminen pääluottamusmies  Aliupseeriliitto ry 2015-( kausi 02/2020)

• Hallituksen jäsen  Aliupseeriliitto ry 2011 – 2015

• Työvaliokunnan jäsen  Aliupseeriliitto ry 2011 – 2015

• Yhdistyksen puheenjohtaja Uudenmaan Aliupseerit ry 2014 – 2015

• Hallituksen jäsen  Uudenmaan Aliupseerit ry 2009 – 2015

• YT-elimen jäsen  Kaartin jääkärirykmentti 2010 – 2015

• Luottamusmies  Kaartin jääkärirykmentti 2010 – 2015

• YT-elimen jäsen  ESSLE  2010 - 2014

• Luottamusmies  ESSLE  2010 – 2014

Palvelushistoria ja työkokemukseni
Olen sotilasarvoltani sotilasmestari. Viimeisin tehtäväni joukko-osastossa oli yksikön vääpeli. Olen saanut palvella monipuolisen uran puolustusvoimissa. Tehtäväni ovat vaihdelleet kouluttajan tehtävistä, teknisiin viesti ja elso-tehtäviin. Minut tunnetaan myös huoltopalveluiden osaajana, olen palvellut myös esikuntatehtävissä huolto ja koulutus alalla. Kansainvälistä kokemusta minulla on useista kriisinhallintatehtävistä, yhteensä noin kuuden ja puolen vuoden ajalta.

Vastaan pääluottamusmiehenä aliupseeriliitossa kv-asioiden valmistelusta, yhteistoiminnassa työnantajan ja muiden henkilöstöjärjestöjen kanssa. Tunnen siis jäsentemme tehtäväympäristön varsin hyvin. Olen valmis astumaan suuriin saappaisin liittomme johtoon, teen edunvalvontatyötä suurella sydämellä ja uskon minulla olevan hyvät edellytykset onnistua vaativassa tehtävässä.